Ga naar de inhoud

Motor digitaal maken

LGB oude motoren en Piko

Ombouw van een 3-draads LGB-versnellingsbak naar digitale bediening

Oude LGB-versnellingsbakken hebben 3 kabels, een pin (gemarkeerd met WS) is verbonden met de railvoeding en een van de twee motorconnectoren.
Voor digitale werking moet de motorconnector van deze pin worden gescheiden.

De afbeeldingen tonen een eenvoudige ombouw voor digitaal gebruik:

open de versnellingsbak en verwijder de elektromotor (let op de richting)
kort het motorcontact dat de WS-pin raakte half in buig dit motorcontact naar buiten en soldeer de vierde draad eraan
plaats de motor terug in de versnellingsbak en zorg ervoor dat het motorcontact met de aangesloten kabel geen contact maakt met de WS-pin
boor een vierde gat in het deksel van de versnellingsbak om de vierde draad door te voeren
sluit het deksel

Nu heb je alle vier de draden die nodig zijn voor digitale bediening.

Ombouw van een halfschaal LGB-versnellingsbak naar digitale bediening

In deze oude versnellingsbakken zijn beide motorcontacten aangesloten op de railvoeding.
De motorkabels moeten aan beide zijden geïsoleerd zijn van de railvoedingskabels.

De afbeeldingen tonen een eenvoudige ombouw voor digitaal gebruik:

verwijder de wielen aan een kant van de versnellingsbak en draai de vier schroeven los die de halve schalen bij elkaar houden. Pas op voor de veerbelaste koolborstels!
verwijder de elektromotor (let op de richting)
buig de riemen die contact maken met de motorkabels weg van de motorkabels (zie afbeelding #2)
soldeerdraden (geel en groen) aan de motordraden (zie foto #3)
plaats de motor terug in de versnellingsbak en zorg ervoor dat de motordraden de riemen niet raken
boor twee gaten in de bovenzijde van de halve schalen voor de extra draden
zet de versnellingsbak weer in elkaar

Nu zijn alle vier de kabels die nodig zijn voor digitale bediening beschikbaar.
De positie van de gaten in de versnellingsbak kan variëren met het motortype, controleer dit voordat u de locomotief weer in elkaar zet.
Deze versnellingsbak heeft een andere (langzamere) back-EMF instelling nodig, kijk hiervoor in de handleiding van je decoder.

 

Voorbereiding van een PIKO-versnellingsbak voor digitaal bedrijf (bijv. Taurus, BR218)

De Piko Gear is klaar voor de digitale modus.
Je moet op 2 dingen letten:

Tegen LGB-versnellingen zijn de pinnen verwisseld! De railconnector (S1+S2) is naar buiten en de motorconnector (M1+M2) is binnen.
De pinnen zijn zeer dicht bij elkaar.

De connectoren moeten worden geïsoleerd met krimpkous of tape.

Een Playmobil-uitrusting aanpassen aan digitale compatibiliteit

In dit type versnelling zijn beide zijden van de reductiemotor en het spoor verbonden.
In de digitale modus moet u motor en baan scheiden.
Op de foto’s ziet u een eenvoudige suggestie voor een rugbeslag:

  • Verwijder het tandwiel van de loc (druk pal voor + achter).
  • Verwijder beide schroeven aan de onderzijde en verwijder het deksel met uitschuifbare schuiven.
  • Verwijder de plaat op de motor. (Foto 1)
  • Trek de draad die van de ruisonderdrukkingssmoorspoel naar de contactplaat komt, en kort deze in. (afb.1)
  • Solderen van een draad (geel+groen) op de motorconnector en de ene draad van de ruisonderdrukkingssmoorspoel. (Foto 1)
  • Boor 2 gaten in het deksel en duw de extra kabels er doorheen.
  • Monteer het tandwiel.
  • Solderen van een kabel (wit+bruin) op de gebogen platen aan de afdekplaat (afb. 2)

 

Nu heb je alle aansluitingen die je decoder nodig heeft.
De doorvoer van de extra kabels kan anders zijn, verslaafd aan de gebruikte loc (proof the space).

 

Alle teksten en foto’s komen van de Massoth wiki website.

Deel dit bericht