Oude LGB-versnellingsbakken hebben 3 kabels, een pin (gemarkeerd met WS) is verbonden met de railvoeding en een van de twee motorconnectoren.
Voor digitale werking moet de motorconnector van deze pin worden gescheiden.
open de versnellingsbak en verwijder de elektromotor (let op de richting)
kort het motorcontact dat de WS-pin raakte half in buig dit motorcontact naar buiten en soldeer de vierde draad eraan
plaats de motor terug in de versnellingsbak en zorg ervoor dat het motorcontact met de aangesloten kabel geen contact maakt met de WS-pin
boor een vierde gat in het deksel van de versnellingsbak om de vierde draad door te voeren
sluit het deksel
Nu heb je alle vier de draden die nodig zijn voor digitale bediening.
In deze oude versnellingsbakken zijn beide motorcontacten aangesloten op de railvoeding.
De motorkabels moeten aan beide zijden geïsoleerd zijn van de railvoedingskabels.
verwijder de wielen aan een kant van de versnellingsbak en draai de vier schroeven los die de halve schalen bij elkaar houden. Pas op voor de veerbelaste koolborstels!
verwijder de elektromotor (let op de richting)
buig de riemen die contact maken met de motorkabels weg van de motorkabels (zie afbeelding #2)
soldeerdraden (geel en groen) aan de motordraden (zie foto #3)
plaats de motor terug in de versnellingsbak en zorg ervoor dat de motordraden de riemen niet raken
boor twee gaten in de bovenzijde van de halve schalen voor de extra draden
zet de versnellingsbak weer in elkaar
Nu zijn alle vier de kabels die nodig zijn voor digitale bediening beschikbaar.
De positie van de gaten in de versnellingsbak kan variëren met het motortype, controleer dit voordat u de locomotief weer in elkaar zet.
Deze versnellingsbak heeft een andere (langzamere) back-EMF instelling nodig, kijk hiervoor in de handleiding van je decoder.
De Piko Gear is klaar voor de digitale modus.
Je moet op 2 dingen letten:
Tegen LGB-versnellingen zijn de pinnen verwisseld! De railconnector (S1+S2) is naar buiten en de motorconnector (M1+M2) is binnen.
De pinnen zijn zeer dicht bij elkaar.
De connectoren moeten worden geïsoleerd met krimpkous of tape.
In dit type versnelling zijn beide zijden van de reductiemotor en het spoor verbonden.
In de digitale modus moet u motor en baan scheiden.
Op de foto’s ziet u een eenvoudige suggestie voor een rugbeslag:
Nu heb je alle aansluitingen die je decoder nodig heeft.
De doorvoer van de extra kabels kan anders zijn, verslaafd aan de gebruikte loc (proof the space).
Alle teksten en foto’s komen van de Massoth wiki website.
Stuur ons een Whatsapp